Chargement...

Chargement en cours

Stäng fönstret



Hem > Välbefinnande & Häls > Att äta hälsosamt

Att äta hälsosamt



Canderels råd


  • Variera din kost varje dag. Basen i din måltid skall vara stärkelserik mat såsom bröd, potatis, ris och pasta.
  • Ät minst 5 portioner frukt och grönsaker varje dag. Glöm inte att äta de hälsosamma gröna bladgrönsakerna.
  • Ät mjölk- och köttprodukter med lägre fetthalt såsom lättmjölk och kyckling. Försök äta mer fisk.
  • Undvik läsk mellan måltiderna eftersom detta ger dig kalorier men innehåller få näringsämnen och dessutom kan orsaka karies.
  • Drick mycket vatten (minst 1,5 l per dag).
  • Ät en ordentlig frukost. Hoppa inte över någon måltid.
  • Undvik att småäta mellan målen.
  • Du kan också byta ut sockret i te och kaffe mot en Canderel tablett (0,3 kcal mot 60 gånger mer för en sockerbit).
  • Om du använder socker på filen eller jordgubbarna, prova att strö över Canderel istället.
  • Glöm inte att titta på etiketten på livsmedlen! Du kan jämföra sockerinnehållet i liknande produkter genom att titta på informationen “varav socker”. Vissa produkter är märkta med “mager”, “lätt”, “light” eller “lättsockrad”. Detta innebär att produkten måste innehålla 25% mindre socker eller att fetthalten sänkts med 50% jämfört med en normal produkt.
  • Glöm inte att titta på det totala kaloriantalet för produkten också i innehållsförteckningen!
Upp

Balanserad kost


Det är viktigt att äta en balanserad kost för att må bra. Att äta en balanserad kost betyder huvudsakligen att äta tillräckliga mängder av olika livsmedel och att anpassa ditt dagliga födointag till var och en av de viktigaste matgrupperna som är nödvändiga för hälsan. Dessa fem matgrupper är:

  • Proteiner, byggstenarna i din kropp som finns i t.ex. kött, fisk och linser.
  • Fett, som bland annat bygger upp dina cellmembraner. Välj hellre flytande fett än fast och hellre fleromättat än enkelomättat.
  • Kolhydrater, som ger dig energi. De enkla tas snabbt upp av kroppen och de sammansatta tas upp långsammare. Välj hellre sammansatta, eftersom de ger dig en stabilare blodsockernivå och du känner dig mättare längre. Finns t.ex. i pasta och grönsaker. Kostfibrer kallas de kolhydrater från växtriket som i stort sett inte bryts ner och som är viktiga för att magen skall fungera. Finns t.ex. i spannmålsprodukter, kli och frukt.
  • Vitaminer finns i frukt och grönt. Ät minst 5 portioner om dagen och variera dig, gärna efter årstid!
  • Mineraler får du oftast i dig om du har en varierad kost som inkluderar kött, mjölkprodukter och grönsaker.

Att äta en balanserad kost innebär inte att du måste undvika socker helt. Du kan njuta av en mängd livsmedel och fortfarande kontrollera ditt sockerintag genom att begränsa mängden du äter eller genom att ersätta socker i drycker och desserter med ett sötningsmedel. Det finns i dag också många produkter på marknaden som innehåller lite socker men som smakar mycket bra.

Upp

Ditt kaloribehov


En måttligt aktiv kvinna behöver ca 1900 kcal per dag och hälften av dem bör komma från kolhydrater. En mindre andel bör komma från fett i t.ex. kött och fett som används i matlagningen. Protein står normalt för 15% av vårt energiintag och frukt och grönsaker bör vi äta åtminstone 5 portioner av varje dag. En måttligt aktiv man bör äta ca 2500 kcal per dag och de 600 extra kalorierna bör komma från stärkelserik mat såsom potatis och frukostflingor.

Upp
Retourner au sommaire
Canderelklubben